Tips & tricks til at lytte forskel på Hi-Fi
Vi gør det hver eneste dag, vi er på arbejde, men vi vil alligevel gerne dele vores erfaringer med, hvordan vi lytter forskel på grejet, vi deler vores store interesse for – og hvordan vi hjælper Jer, vores kunder, til at træffe det rigtige valg for Jer. Derfor skal vi gennem del 1 og del 2 kigge på de vigtigste grundelementer i at nærlytte, ligesom vi vil dele konkrete tips og tricks til at bruge hi fi-sproget til at afkode forskelle i lyden mellem apparater.
Bliv bedre til at lytte til musik
Det er vigtigt at slå fast med syvtommer-spikes, at der kun findes én rigtig måde at lytte musik på; og det er den, der giver dig den største musikglæde. Punktum. Vores ører måler alligevel ikke helt ens, nogle lægger mest vægt på lækkerheden ved stemmer, andre den sprøde guitar. At lytte er ligesom enhver aktivitet, vi deltager i; de fleste gør det for sjov, men for nogen går der sport i at blive bedre til det. For ja, det er faktisk muligt at blive bedre til den aktivitet det er at lytte forskel på hi fi højttalere, forstærkere, indspilninger… you name it!
Lyt til anlæg på musikken
Der huserer en gammel, og på mange måder sand, joke om hifi-folket, nemlig at normale mennesker lytter musik på deres anlæg, mens ’nørderne’ lytter anlæg på deres musik. Og vi skal netop tale lidt om, hvordan man kan lytte anlæg på ens musik – hvilket er præcis det, som producenterne af dit anlæg går rigtig meget op i, for at kunne skabe den mest overbevisende audio-oplevelse. Overraskende for mange måske, så handler det mere om hjernen end om ørene, for selv de gyldne ører er ikke meget værd uden en hjerne, der kan tolke det, den hører og har et hi fi-sprog for det, musikken gør.
Så når vi skal sætte os ned og lytte ’seriøst’ på noget grej, er det første vi gør at sørge for, at der er er tid og at vi føler os komfortable. I dette mentale rum, er der god chance for, at vores hjerne opererer i en god balance mellem højre og venstre hjernehalvdel, da vi både har brug for at vurdere helheden af det vi hører og kunne skære igennem og analysere enkeltdele af musikken. Tag et glas rødvin, tre dybe åndedræt eller hvad der lige skal til. At lytte forskel handler ikke om mest mulig koncentration, men om den rette afvejning mellem koncentration og afslapning. Overkoncentration får dig populært sagt til at overse skoven for træer. Så bare rolig, alle kan være med her!
Vælg musik der udfordrer det Hi-Fi eller de højttalere du lytter til
Det næste vi gør, er at beslutte os for, hvilken musik vi vil bruge, der på bedst mulig vis kan hjælpe med at tydeliggøre de audio-elementer, vi gerne vil vurdere. Akustisk musik er næsten altid en vinder, når du skal vurdere ægtheden af mellemtonen, fordi vores hjerne er så fantastisk god til at vurdere, om toner i mellemtoneområdet er rene eller falske. Stil eksempelvis dig selv spørgsmålet ’Vil jeg nogensinde ikke kunne genkende min mors stemme?’ og hjernens evne til at huske og genkende kompleks lyd bør stå helt klart. Så vælg noget musik med gode stemmer, klaver, guitarer og lignende akustiske instrumenter, hvis du skal finde ud af, om mellemtonen spiller rent, ubetonet og klart. Instrumenterne skal helst ikke være presset helt op i mikrofonen, men i stedet være en anelse tilbagetrukket, så man kan fornemme det akustiske rum omkring dem.
Kari Bremnes’s stemme på Kanskje er indspillet helt fantastisk rent, og her bør man virkelig kunne høre rummet omkring hende:
🎵 Lytteforslag: Kari Bremnes - Kanskje
Jeg skal skynde mig at påpege, at vores anbefalinger her er baseret på, at du er ude efter en højttaler, der spiller de fleste genrer godt. Lytter du kun til elektronisk, death metal eller dansk top, så bør du primært basere din lytning på denne musik, når du skal vælge nyt grej. Men syntetiske toner giver ikke samme ’mening’ for hjernen, som ægte toner gør, så der vil være nogle faldgruber, du ikke opdager, ved blot at lytte til en enkelt genre.
Find kontrabassen frem!
Bassen og mellembassen er forankret i musikken, det er den, der giver balance, rytme og rum – ja rum! Hvis man skal vurdere om basgengivelsen er god eller ej, så vil jeg anbefale, at man finder et nummer med en god kontrabas, da en god højttaler evner at demonstrere både fingerens anslag på strengen såvel som bastonen, der klinger ud i rummet omkring instrumentet. Hvis det lyder som én tone og ikke kan adskilles, så er der nogle begrænsninger i udstyret, du lytter på. Desuden kan vi i dag producere elektronisk og syntetisk bas, der kan udfordre gode højttalere på en helt anden måde end akustiske instrumenter kan, og finder du et godt nummer kan du lytte efter komprimering af bassen, der gør at bassen lyder meget massiv og dominerende uden lethed, rum og præcision i anslagene. På kompakthøjttalere er det også vigtigt at lytte efter, om basporten er tunet godt nok til at turbulens ikke skaber raslelyde under stres.
Prøv eksempelvis at lytte til disse to, der er eksempler på en kontant og klar kontrabas samt noget af det mest udfordrende, syntetisk producerede bas:
🎵 Lytteforslag: Nenad Vasilic - Christos Anesti
🎵 Lytteforslag: Billie Eilish - Bury a Friend
Vi fortsætter vores artikel med fokus på både diskanten, dynamikken og specifikke tips til lytningen i del 2 af ’At lytte hi-fi’ og håber, at du vil læse med. Kan du ikke vente, så kom forbi vores butik i Højbjerg eller giv et kald, hvis du skal ud og vælge ny højttaler, forstærker, streamer eller lignende. Så hjælper vi dig med at finde det allerbedste for dig!
Vi bruger dit navn og kommentar til at vise offentligt på vores website. Din e-mail er for at sikre, at forfatteren af dette indlæg har mulighed for at komme i kontakt med dig Vi lover at passe på dine data og holde dem sikret.